SEDEMBOLESTNÁ – SILNÁ A ODVÁŽNA ŽENA – MATKA KREHKÝCH A SLABÝCH UČENÍKOV

SEDEMBOLESTNÁ – SILNÁ A ODVÁŽNA ŽENA – MATKA KREHKÝCH A SLABÝCH UČENÍKOV

Aké miesto má pre učeníka Ježiša Krista jeho matka? Dnešné čítania nám naznačujú, že Ona je prítomná v rozhodujúcich momentoch našej spásy – stojí pod krížom pri svojom Synovi, keď ho väčšina jeho učeníkov, ba dokonca apoštolov, opustila, a je v strede rodiacej sa Cirkvi na Turíce pri Zoslaní Ducha Svätého. Je to Ježiš sám, ktorý nám ju dáva v rozhodujúcej chvíli na kríži: Hľa, tvoja Matka. Tieto slová neboli adresované len Jánovi, ale on sa stáva prototypom každého učeníka, ktorý chce zostať verný Kristovi do dôsledkov. Ježiš nezveruje len Matku Jánovi, on v prvom rade zveruje učeníka Matke! A tak nechajme zaznieť v našich srdciach všemohúce Slovo Vykupiteľa obrátené k Matke a k učeníkovi, ktoré vytvorilo nový vzťah medzi Máriou a rodiacou sa Cirkvou, ktorú reprezentuje sám Ján. Odmietať Máriu znamená odmietať Ježišov dar a vôľu. Samozrejme najviac objavujú dar Matky tí učeníci, ktorí sú Ježišovi najvernejší, ako bol Ján, verný až na Kalváriu, kým Peter a ostatní sa na Ježišovom utrpení pohoršili.

V tomto kontexte utrpenia nachádzame to, čo bolo prítomné v Ježišovom utrpení: slabosť a hriech jeho učeníkov, zvlášť apoštolov, pretože Judáš zradil, všetci utiekli, sám Peter ho tri razy zaprel. Iba sväté ženy zostali pri Ukrižovanom: Mária, jeho Matka, Mária Magdaléna a ďalšie. Mária je v čele silných žien s veľkou láskou ku Kristovi. Ona posilňuje učeníkov, aby zostali verní aj v tejto skúške. Dobre to ukazuje sv. Katarína Sienská. Kým sväté obrazy jej doby videli iba ľudský rozmer a zobrazovali odpadávajúcu Máriu s Jánom, ktorý ju podopiera, Katarína naopak dokonale verná evanjeliovému textu, kladie dôraz na pravý postoj Márie, ktorá stojí vzpriamená, silná, odvážna a plne prijíma vo viere a láske obetu svojho syna. Je to Mária, žena, ktorá podopiera Jána a neskôr aj ostatných apoštolov v ich slabosti a krehkosti. Máriino materstvo je v plnej harmónii s Božím otcovstvom, ktorý „neušetril vlastného Syna, ale ho vydal za nás“ (Rim 8, 32). Tak ako Abrahám Mária neušetrí svojho jediného syna, ale ho prinesie na obetu. Nebráni, naopak pomáha svojmu Synovi, aby vykonal Otcovu vôľu a dielo spásy až dokonca.

Panna Mária je aj najmocnejším nástrojom Ducha Svätého, ktorého Ježiš posiela ako útechu, ako Tešiteľa svojim učeníkom. Cez ňu Duch Svätý dáva svoju útechu zvlášť tým učeníkom, ktorí čelia skúškam a majú účasť na Ježišovom utrpení a robí ich silnými a odvážnymi. Sv. Ján Pavol II. vyznal: „Možno povedať, že Kristus sám ukazuje svoju matku tým, ktorí sa snažia milovať ho, ako to urobil na Kalvárii s učeníkom Jánom.“ Panna Mária nie je matka, ktorá by nás chránila pred utrpením. Mária je Matka, ktorá nám nesenie kríža urobí znesiteľným. Sv. Ľudovít Mária Grignion z Montfortu to vysvetľuje: „Najvernejší služobníci Panny Márie, sú jej najväčšími obľúbencami, preto prijímajú od nej najväčšie milosti a priazne nebies, ktorými sú kríže. Tvrdím tiež, služobníci Márie nesú tieto kríže s väčšou ľahkosťou, zásluhami a slávou. Čo by tisíckrát zadržalo iného alebo ho povalilo, ich nezadrží ani raz a privádza ich to ďalej. Táto dobrá Matka, celá plná milosti a oleja Ducha Svätého, vkladá všetky tie kríže, ktoré im vykrajuje, do cukru svojej materskej sladkosti a do oleja čistej lásky. Preto ich prehĺtajú radostne ako zavarené orechy, hoci sú samé o sebe veľmi horké. Verím, že nik, kto chce byť zbožný a žiť sväto v Ježišovi Kristovi, neunesie nikdy veľké kríže alebo ich neponesie radostne, až do konca, ak nebude oddaný svätej Panne, lebo ona tieto kríže osladzuje.“

Náš národ objavil práve túto najhlbšiu, až mystickú dimenziu úcty k Panne Márii. Zvlášť dobre to vidíme na našich novodobých mučeníkoch. Keď mal bl. Titus Zeman 10 rokov, po detstve, ktoré bolo poznačené častými zdravotnými problémami, sa na príhovor Panny Márie Sedembolestnej náhle uzdraví. V ten deň jej Titus v tajnosti svojho srdca prisľúbil, že „bude navždy jej synom“, dajúc do tohto vyjadrenia pevné predsavzatie zasvätiť sa. Mame jedného dňa povedal: „Mama, ja sa chcem stať kňazom. Panna Mária vypočula moje prosby, ktoré jej odo mňa zaniesli pútničky. Chcem ísť za saleziána do Šaštína.“ Je zaujímavé sledovať, ako z útleho, chorľavého chlapčeka, Panna Mária vychováva odvážneho Kristovho učeníka. Ako dvanásťročný na námietku dona Bokora pri jeho vstupe do školy k saleziánom v Šaštíne, že ho nikto nezavezie domov, keď „začne plakať a bude chcieť ísť k mamičke domov“, predznamenal už vtedy, že jeho najväčšou oporou bude Panna Mária: „Ako to rozprávate, že tu nebudem mať mamičku? Áno, svoju pozemskú matku tu nebudem mať, ale bude tu so mnou Panna Mária Pomocnica, ktorej som sľúbil, že keď vyzdraviem, prídem za ňou. Tá ma bude opatrovať a ochraňovať. Tak ja sa nerozplačem, lebo ja tu budem mať svoju nebeskú mamičku.“ To nie je sentimentalizmus, ako sa ukáže neskôr. Aké pravdivé sa stali tieto slová počas celého jeho života, ale najmä v strašných chvíľach temnoty a skúšky! Panne Márii odovzdal aj svoje kňazstvo. Na sviatok Sedembolestnej Panny Márie sa pustil do prvej výpravy. Jej ustavične zveruje svoje podujatia. Panne Márii vrúcne ďakuje, keď sa preberie z bezvedomia po druhom prechode cez Moravu a jej sa naďalej zveruje. S Máriou prežíva hrôzy vypočúvania a každý výsluch vloží ako zrnko vyrobené z chleba do bolestného ruženca svojho mučeníctva. Sedembolestná je Matkou v temnote, je svetlom, ktoré svieti vo tme. Prežila temnoty Ježišovej hodiny s Ježišom, aby s Ježišom svietila tým, čo sú ponorení do tmy hriechu, pochybností, nevery, skúšok, zmätku a nepokoja.

Úcta k Sedembolestnej nie je prežitok. Je mimoriadne aktuálna dnes, v dobe kedy nielen mladí ľudia podliehajú veľkej citovej krehkosti a zraniteľnosti. Súčasný človek je krehký ako z porcelánu, položí ho prvá ťažkosť, podlieha slabostiam, závislostiam. Preto dovoľte jeden súčasný príklad. Jednou z mojich obľúbených spevákov anglický bluesový spevák Eric Clapton. Počúvam ho od dospievania. Zvlášť drahá mi je jeho pieseň s názvom Holy Mother, Svätá Matka. Napriek tomu, že bol vychovávaný v anglikánskej viere, pod vplyvom roknrollovej kultúry jeho mladosti sa jeho náboženstvom stal konzumizmus. Napokon upadol do alkoholu i drog. Táto pieseň bola napísaná v Claptonovom období alkoholizmu. Vo svojej knihe „Clapton“ napísal o vzniku tejto piesne: „Bol to akoby moment jasnosti, keď som videl absolútnu biedu svojho života. Začal som písať pieseň nazvanú „Svätá Matka“ v ktorej som žiadal pomoc z božského prameňa, ženu, ktorú som ani nevedel vtedy identifikovať. Stále milujem tú pieseň, pretože vnímam, že vzišla z hĺbky môjho srdca ako úprimný výkrik o pomoc. O rok neskôr po vydaní albumu, na ktorom bola i táto pieseň, sa Clapton išiel liečiť a znovu objavil svoj vzťah k Ježišovi. Sám o tom vyznáva: “Našiel som miesto, kam sa vrátiť… Odvtedy som sa neprestal modliť každé ráno, na kolenách, žiadam pomoc, v noci vyjadrujem svoju vďačnosť za svoj život a nadovšetko za to, že som triezvy. Modlím sa na kolenách, pretože cítim, že sa potrebujem upokoriť, keď sa modlím a to je všetko, čo môžem robiť so svojím egom.” Mária je akoby v pozadí jeho temnoty, do ktorej upadol, ako skryté svetlo, ktorému ani sám nerozumel.

Panna Mária Sedembolestná je v centre našej kultúrnej a historickej identity. Je čímsi podobným ako Guadalupe pre Mexičanov. Pamätám si, keď otec Mário Aviles, pôvodom Mexičan, bývalý oratoriánsky generálny prokurátor z Ríma navštívil Slovensko, zobral som ho hneď z viedenského letiska do Šaštína. Keď si kľakol v bazilike a sledoval ľudí prítomných v kostole, po krátkej modlitbe povedal: tu je to ako u nás doma v Mexiku. Ihneď pocítil príbuznosť nášho národa s mariánskej dušou Mexika. Majme aj naďalej na Slovensku túto mariánsku dušu!

Ježiš nám dáva svoju Matku ako vychovávateľku. Ona nás učí, ako byť Ježišovými učeníkmi. Jej výchova je prísna, plná evanjeliových požiadaviek, ale zároveň nežná, sladká a pokojná. Sv. Ľudovít Mária ďalej vysvetľuje: „Cestou Márie sa kráča sladšie a pokojnejšie. Treba na nej zdolať veľa bojov a prekonať veľa ťažkostí, ale táto dobrotivá Matka a Pani je tak blízko a tak prítomná pri svojich verných služobníkoch, aby im svietila v ich temnotách a v ich pochybnostiach, aby ich upevnila v ich strachoch, aby ich podržala v ich bojoch a v ich ťažkostiach, že táto panenská cesta na nájdenie Ježiša Krista je v skutočnosti cestou ruží a medu v porovnaní s inými cestami.“ Obracajme sa k nej s dôverou dieťaťa. Amen.

Autor správy, foto a správu publikoval Farnosť Svätej rodiny (BA-Petržalka II.) on Facebook V prípade chyby alebo nesprávnej informácie nás prosím kontaktujte cez kontaktný formulár. Ďakujeme.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *